Wie goed doet, goed ontmoet

Posted · Add Comment

Hoe ingewikkeld is “verkoop”? Er zijn veel opleidingen en trainingen voor, waardoor je het idee zou kunnen krijgen dat het een zeer complex vak is.

Maar dat is het niet. Beschouw je gesprekspartner als een privepersoon uit je normale leven… en, wat blijkt, dat is hij of zij ook! En die persoon wil dus graag net zo goed behandeld worden als wanneer het om een privesituatie zou gaan; met resepect en interesse.

Een simpel voorbeeld: voor mijn huidige opdrachtgever de Nederlandse Hartstichting, ben ik recentelijk heel druk geweest met een project dat als doel heeft zoveel mogelijk vrouwen met een belangrijke boodschap te bereiken, een boodschap over hun gezondheid en die van alle vrouwen. Om dit te bewerkstelligen heb ik onder andere een aantal landelijke modeketens benaderd. Vrouwen houden van mode, modehuizen houden van vrouwen. Vol enthousiasme en met heel veel inzet zijn die modeketens de samenwerking met ons aangegaan. Het resultaat was geweldig, want via hun hebben we heel veel extra vrouwen weten te bereiken en te raken en is een belangrijke beweging op gang gekomen.

Natuurlijk betrof het zakelijke overeenkomsten, maar ik vond het toch belangrijk om alle betrokkenen persoonlijk te bedanken met een bos bloemen. Zonder hen hadden wij dit nooit kunnen realiseren. De reacties op die bossen bloemen waren weer zo hartverwamend dat een toekomstige samenwerking in veel gevallen wordt voortgezet. Gewoon een bloemetje met een persoonlijk kaartje, omdat ik oprecht dankbaar ben voor de bijdrage die zij hebben geleverd. En het maakt het (werkende) leven zó de moeite waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *