Vrienden worden!?

Posted · Add Comment

Ik ben voortdurend op zoek naar de overtreffende trap van verkopen. Pas geleden ving ik de term friendraising op en bij mij viel meteen het kwartje. Friendraising is een begrip dat gebruikt wordt binnen non-profit organisaties (zeg maar “de Goede Doelen”). In het kort gezegd wordt er mee bedoeld dat je eerst een warme band met je donateurs (geldgevers) moet krijgen voordat je ze om geld (donaties) kunt vragen.  De kans dat men wil bijdragen is nu  eenmaal groter als men betrokken is.

 

Van tijd tot tijd zijn we allemaal weleens bezig met het verkopen van iets. Dat kan een nieuw idee zijn binnen de organisatie, een dient of een product en soms is het jezelf. En hoe doe jij dat nou, hoe ‘verkoop’ jij aan iemand die jou helemaal niet kent? Als je dat op structurele wijze voor elkaar krijgt petje af hoor want volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk. Bij verkopen zit de crux hem in vertrouwen. Zo werkt het in ieder geval bij mij, de kans dat ik op het aanbod inga van een onbekende partij is ongeveer nul procent, dat onbekend hoef je niet eens zo letterlijk te nemen. We kennen allemaal de telefonische aanbiedingen van bijvoorbeeld nieuwe energieleveranciers. Voordat dat ik tot kopen overga wil ik veel meer weten over de aanbieder. Eigenlijk wil ik gewoon weten of ik ze kan vertrouwen. Dus als verkoper zul je altijd eerst het vertrouwen moeten winnen en verdienen. Zonder dat wordt het gewoon lastig. Dit inzicht is essentieel want het betekent dat je activiteiten moet ontplooien die niet per se een directe vorm van wederkerigheid in zich hebben.  Je moet in beginsel niet meteen willen verkopen, je moet willen investeren in toekomstige relaties. Bied hulp, lever bijvoorbeeld een geheel vrijblijvend passend advies zodat je potentiële klant het terechte gevoel krijgt dat je nuttig voor hem/haar bent en niet puur uit bent op eigenbelang.

De definitie van vriendschap volgens Wikipedia:

1. Vriendschap is een nauwe relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen. Het belangrijkste waarop een goede vriendschap gebouwd is, is vertrouwen.

2. Bij een belangeloze vriendschap kijkt de één naar wat de ander nodig heeft en plaatst hij zijn eigen belangen/verlangens op de achtergrond.

Ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan want dat moet in jouw aard en de aard van je organisatie zitten. Je moet het je ook kunnen veroorloven, deze aanpak kost namelijk tijd en gaat niet werken als je alleen maar snel wilt en moet scoren.  Maar als je er voor gaat, dan komt je met friendraising een stuk verder.

Eerlijk is eerlijk, we moeten friendraising natuurlijk wel in een juist perspectief blijven zien. Het zal natuurlijk nooit het niveau krijgen van een echte vriendschap, laat dat helder zijn. Maar friendrasing gaat wel uit van een duurzame en eerlijke relatie die wederzijds in balans is.

Dat het een zakelijk inslag heeft is helemaal niet erg! Dat klopt toch ouwe vriend van me….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *