Vertel me waarom!

Posted · Add Comment

Misschien herken je het wel, je bent lekker druk bezig met het in gang zetten of draaiende te houden van je activiteiten. Van een afstand en ook wel van dichtbij ziet dat er best goed uit, maar ergens bekruipt je toch het gevoel dat je wel hard aan het rennen bent, maar eigenlijk niet voldoende vooruitkomt.

Voor mij was dat het moment om te gaan praten met bevriende ondernemers om van hun te horen waar zij mee bezig zijn, waar ze tegenaan lopen en wat hun helpt om progressie te maken. Zo was ik ook pas geleden op een netwerkbijeenkomst waar ik met verschillende mensen in gesprek kwam die allemaal met hele leuke dingen bezig waren en daar heel sprankelend over vertelden. Al deze verhalen zorgden ervoor dat ik de rest van die week vol energie en bruisend de dagen doorkwam. Ik gaf een extra vriendelijke knik aan de dame die me tegemoet kwam fietsen, zwaaide uitbundig naar de buurman maar vooral de gesprekken met potentiële opdrachtgevers liepen weer stukken beter. En weet hoe dit komt? Ik ben weer terug bij mijn oorspronkelijk kern en stel mijzelf weer de juiste vraag en die is; waarom?

Deze vraag is namelijk het vertrekpunt van inspirerende communicatie. Het principe hiervan wordt uitgelegd door Simon Sinek in zijn schitterende TEDtalk ‘Start with Why’. Hij legt daarin uit dat mensen willen ‘voelen’ waarin jij gelooft. Dus vertel ze dat! Laat zien wat daaruit voortkomt en waarom dat ook voor hen een positieve werking heeft. Hierdoor ging het licht nog verder bij mij aan, want dit is toch wel heel anders dan de manier waarop ik dat deed. Ik begon altijd met uit te leggen wat ik doe, hoe ik dat doe en wat daardoor het resultaat is. Omdat ik mijn verhaal reuze enthousiast naar voren breng, wordt er wel naar geluisterd en komt mijn boodschap grotendeels aan, maar ik wil meer, ik wil inspireren. Ik wil dat jij gelooft in wat ik geloof.

Een mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk Apple. Wat zij namelijk niet zeggen is ‘wij zijn een heel goede computerfabrikant en maken kwalitatief hoogstaande apparaten, bla, bla, bla’. Nee wat zij zeggen is ‘bij alles wat wij doen, vinden wij dat het anders kan. Wij geloven in anders denken en anders doen! Kijk eens dit is het resultaat.

Ach zover ben ik nog niet maar doe met me mee, stop met vertellen wat je doet, deel vanaf nu je passie en start with why!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *