Verkopen is echt gaaf

Posted · Add Comment

Denk je aan verkopers, dan denk je hoogst waarschijnlijk aan mannen in snelle pakken, haar achterover, die met hun babbels je weer iets in de maag proberen te splitsen.

De associaties bij verkoop of erger nog ‘sales’ zijn vaak negatief en dat is jammer want sales is zo veel meer dan dat. In mijn huidige functie als relatiemanager bij de Hartstichting gaat er geen dag voorbij dat ik dit ervaar. Verkoop gaat namelijk zoveel verder dan het slijten van je product of dienst. Het is het overbrengen van je visie, het leggen van duurzame verbindingen tussen jou en anderen. Vanuit je strategie kijken of jouw doelstellingen zijn te koppelen aan de doelstellingen van een ander. Met als vertrekpunt een absolute wederkerigheid, de zogenoemde win/win.

Ook al zit je niet in het verkoopvak kijk maar eens naar je dagelijkse praktijk, ook jij bent voortdurend aan het verkopen. Bij het opvoeden van je kinderen, het overleg met je partner over de nieuwe vakantiebestemming, bij het presenteren van je plannen aan je leidinggevende of een opdrachtgever die je probeert te overtuigen van jouw strategie.

Natuurlijk het een laat zich makkelijker ‘verkopen’ dan het ander. Maar het begint bij de bevlogenheid waarmee je je ideeën overbrengt aan een ander.

Ik wordt regelmatig benaderd door ‘vertegenwoordigers’ van uiteenlopende bedrijven; groot, klein, start-up of gerenommeerd. En, bewust of onbewust, merk ik heel duidelijk dat ik ‘val’ voor diegene die zijn of haar verhaal goed(!) weet te verkopen. Dat is de persoon de me meeneemt in zijn enthousiasme en mij een samenwerking laat zien waar we beiden beter van worden. Geloof me, sales is cool.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *