The Right Move

Posted · Add Comment

Je kent het waarschijnlijk wel, er zijn van die dagen dat je het gevoel hebt dat je de hele wereld aan kan. Gesprekken die je op het schoolplein voert of met iemand in de rij van de kassa gaan als vanzelfsprekend. Helaas zijn er, in ieder geval bij mij, ook van die dagen dat je wat minder straalt. Mompelend en naar de grond kijkend schuifel je dan door zo’n dag heen. Op die dagen ben ik hopeloos introvert.

Mijn niveau van introvertheid kan ik trouwens feilloos afmeten aan m’n interactie met aantrekkelijke vrouwen. Je begrijpt: hoe stunteliger, des te lager ligt mijn niveau.  En de grap is dat dit nauwelijks met hen te maken heeft maar met hoe ik me op dat moment opstel. En aangezien ik in de communicatie business zit weet ik dat je houding allesbepalend is met betrekking tot hoe je overkomt.

Volgens mij zitten culturele instellingen eigenlijk ook in de communicatie business.  One way or the other hebben ze allemaal een verhaal te vertellen en zoeken ze de aandacht van het publiek. En sinds kort zoeken ze daarbij ook allemaal de aandacht van het ‘nieuwe geld’.

Zo las ik pas geleden dat De Nederlandse Opera meer inkomsten van sponsors en particulieren wil aantrekken. “Daartoe moet de organisatie minder introvert worden”, stelt directeur Truze Lodder. Daarmee slaat ze natuurlijk de spijker op de kop. Jaren en jaren zijn de meeste culturele instellingen bij wijze van spreken mompelend en naar de grond kijkend hun dagen doorgekomen.

Ze waren alleen maar met zichzelf bezig en hadden nauwelijks oog voor hun beoogd publiek. Het blijft natuurlijk bruut hoe de subsidiekraan wordt dichtgedraaid, maar het effect is wel dat ze nu allemaal met het hoofd omhoog naar buiten kijken.

Bedreigde musea als Meermanno en Boerhaave vinden geldschieters door het laten adopteren van boeken of het te koop aanbieden van een replica’s. De Stadsschouwburg Amsterdam en Filminstituut Eye komen door middel van sponsoring aan stoelen voor hun nieuwe zalen. “Ik heb moeten leren particulieren geld te vragen en het is verrassend hoe leuk ze het vinden”,  zegt Willem Bijleveld, directeur van het onlangs heropende Scheepvaartmuseum.

Ik denk niet dat de grote bulk van het geld met crowdfunding binnengehaald zal worden maar de directe winst in deze initiatieven is dat culturele instellingen zich veel meer bewust worden van hun publiek en rechtstreeks de vraag gaan stellen wat hun publiek voor ze overheeft.

Dus culturele instelling: de brutalen hebben de halve wereld, en uit eigen ervaring weet ik dat als je je niet al te verlegen opstelt ook de meest aantrekkelijke vrouwen het hartstikke leuk vinden om met je te praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *