Passie en Daadkracht

Posted · Add Comment

Ik weet het zeker, er ligt een direct verband tussen het resultaat en de aandacht en energie die je ergens in stopt. Alleen als je er zelf achterstaat en er in gelooft, zullen anderen dat zien en het ook willen geloven. Het is niet wat je doet maar hoe je het doet

Dit heb ik weer zo gemerkt bij het maatschappelijk cultuurproject waar ik nu mee bezig ben. Het doel hiervan is, kinderen uit arme gezinnen in contact met theater brengen. Om dit te realiseren heb ik naast de gemeente en sociale partners ook echt financiële sponsors nodig. Zonder die laatste krijgen we het niet voor elkaar. Daarom ben ik de afgelopen weken werkelijk als een zendeling bezig geweest om mijn geloof in dit project te verspreiden. Het was een mooie en leerzame ervaring. Vol enthousiasme heb ik contact gezocht en gemaakt. En ik mocht mijn plannen komen presenteren en toelichten.

Natuurlijk, het gaat om de inhoud, maar alleen daarmee kom je er niet. De sponsors die zich aan mij hebben verbonden, zijn meegegaan omdat ik er in geloof en zij mij geloven. Er werd mij vaak letterlijk gezegd ‘We krijgen wekelijks mensen met mooie plannen over de vloer, maar zelden met de gedrevenheid die jij uitstraalt’. Dit geeft naast bevestiging natuurlijk ook een enorme kick.

Onlangs sprak ik Marina Raymakers en Catharine Steenbeek van CBK Amsterdam. Ook zij hebben een doel waarin ze geloven: verbinding leggen tussen bewoners, kunstenaars en bedrijven in dit stadsdeel. Met laagdrempelige evenementen zoals koffieconcerten en lezingen van kunstenaars willen ze een groot publiek aanspreken. En via schoolactiviteiten proberen ze nog meer kinderen en hun ouders te bereiken. ‘We willen dit prachtige pand letterlijk opengooien, we hebben hier zoveel moois en zoveel potentieel, dat gaan we vanaf nu nog beter benutten.’

En daar draait het natuurlijk allemaal om, je potentieel benutten. Volgens mij zit ook daar de verbintenis tussen culturele instellingen en sponsors uit het bedrijfsleven. Wat kun je van elkaar leren om het beste uit jezelf te halen. Het vergt een andere visie want je zult als culturele instelling marktgerichter moeten denken. Sponsors moeten een goed gevoel bij jouw plannen hebben en het moet passen bij hun doelstellingen. Of dat nu hun marketingstrategie is of de wens om hun klanten een museumrondleiding of een concertbezoek cadeau te doen.

In Amerika waar culturele instellingen bijna volledig afhankelijk zijn van sponsoring  zijn ze keihard voor mensen die een bestuurlijke functie ambiëren. Daar is het motto: geef geld, haal geld, of kras op! (Give money, get money or get out !) Dit gaat mij wat ver. Ik zou zeggen, wat je ook doet, doe het met veel gevoel en energie. Doe het met passie en daadkracht!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *