Ga voor goud!

Posted · Add Comment

Voor zover ik weet wordt er niet vaak over empathie gesproken als het over verkoop gaat. We hebben meestal over het achterhalen van behoeften van de klant. Heel belangrijk maar het is niet voldoende met empathie ga je nog een stap verder.

Mijn gouden regel in ieder (klant) contact is: ben empathisch

Twee voorbeelden hiervan.

– In het appartementsgebouw waar ik woon is de begane grond gekocht door een projectontwikkelaar. Op dit moment heeft deze ruimte een kantoorbestemming maar hij wil dit heel graag veranderen naar een woonbestemming, omdat dit object als woning verkopen een aardige duit zal opleveren. Het veranderen van de bestemming van kantoor naar wonen kan alleen maar na goedkeuring van de vereniging van eigenaren. Als ik dus die ontwikkelaar was geweest had ik de charme kraan open gegooid. Met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn. Nou niet dus, ook na veelvuldig aangeven van onze kant hoe wij over de streep te trekken zijn (met een heus bescheiden wensenpakket) gaf de ontwikkelaar geen krimp. Let wel als we nee zeggen heeft hij qua rendement opeens een heel rottig project in handen. Door naar ons luisteren en met name met ons mee te voelen had hij nu in een gunstiger uitgangspositie gezeten. Het eindresultaat nu is dat hij een juridische strijd met ons aan het voeren is. En dit kost hem uiteindelijk veel meer tijd en geld en waarschijnlijk ook veel energie.

– Bij het non-profit fonds waar voor ik nu werkzaam ben kwam recentelijk een mooi bedrag als spontane donatie binnen. Dit kwam van een voor mij klein en onbekend bedrijf. Ik bedacht dat als ik een dergelijk bedrag zou doneren, ik het erg leuk zou vinden als ik daarop een reactie zou krijgen. Dus daarom nam ik contact met ze op en kwam in gesprek met de directeur. Deze vond mijn telefoontje dermate attent dat we binnenkort verder gaan praten over hoe er een langdurige samenwerking met elkaar kan worden gesloten. En wat blijkt dit ‘bedrijfje’ is een onderdeel van een grote buitenlandse retailorganisatie. Wie weet wat daar verder nog uit voortkomt…..In ieder geval een leuk gesprek.

Empathie: als je het hebt is het simpel. En voor wie het niet heeft: doe er wat aan, want ook in verkoop geldt; wie goed doet, goed ontmoet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *