De meest belabberde verkooptechniek!

Posted · Add Comment

 

Het blijft me toch keer op keer verbazen wat een verschrikkelijke verkoopmethoden sommige bedrijven erop nahouden.

 

Een maand of wat geleden (na afloop van die haast oneindige winterperiode) kon ik dan eindelijk mijn winterbanden omwisselen voor de zomervariant. Zoals je dat doet belde ik een ‘rondje’ garages voor het meest gunstige tarief. Bij het garagebedrijf dat daaraan voldeed vertelde ik dus vrolijk dat zij als beste uit de bus kwamen. In plaats van blijdschap bromde de man aan de andere kant van de lijn iets in de trant van; ‘dan moet ik toch echt iets aan mijn tarieven gaan doen’!

 

Enfin, afspraak gemaakt en nog steeds vol goede moed naar het garagebedrijf gereden. Ik had mijn zomerbanden buiten onder een afdakje opgeslagen, netjes onder een zeil. Helemaal droog waren ze niet. Maar het zijn autobanden, dus die kunnen wel wat hebben dacht ik. De garagemeneer wierp er één blik op en hoofdschuddend en zuchtend keek hij me aan. En als ik nou ergens geïrriteerd door raak is het dát wel; de ‘specialist’ die je het gevoel geeft dat je het helemaal verkeerd heb gedaan. En met een ondertoon van ‘dit gaat je dus veel geld kosten’. De garageman constateerde dat er vocht binnen in mijn banden gekomen was, het probleem is mij tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk. Maar dat was nog maar het begin, volgens hem waren mijn banden van zeer bedenkelijke kwaliteit. Hij vroeg me nog net niet ‘door wie heb jij je erin laten luizen?’

 

Nou wil het geval dat ik met de betreffende verkoper een zeer goede klik had. Dus ik heb hem onmiddellijk gebeld met dit verhaal. Zijn antwoord; “laat je niet gek maken en kom meteen maar bij me langs”. Je voelt hem al aankomen: mijn banden waren helemaal niet zo slecht als de garageman deed voorkomen. Ze waren dan niet nagelnieuw, maar ruimschoots binnen de marges. De kletsverhalen waren alleen maar bedoeld om mij vier nieuwe banden te laten kopen. En hier begrijp ik dus niets van. De korte termijn doelstelling snap ik nog , maar op deze manier ben je gewoon je klanten aan het flessen en komen ze nooit meer terug.

 

Natuurlijk gaat verkopen over scoren. Maar het is ook een sociaal proces. Jij helpt een ander bij het maken van de juiste keuze. Met een open en eerlijke houding en oprechte interesse in de klant, zul je zien hoe leuk verkopen is. Daarnaast zal je verbaasd staan met hoeveel souplesse het positieve resultaat ook voor jou binnenrolt!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *