Aardige mensen krijgen meer gedaan

Posted · Add Comment

Tot nu toe ben ik in mijn observaties eigenlijk altijd uitgegaan van de verkopende partij, hoeveel winst daar met een ietsje pietsje klantvriendelijkheid te behalen valt.

Interactie

Maar daarbij ben ik vreselijk voorbij gegaan aan de rol van de koper. Want verkopen is natuurlijk een interactie is tussen twee partijen, de verkopende en de kopende. Het is actie en reactie, maar ook reactie en actie. Dus voor een soepel lopend proces speelt de houding en opstelling van de klant net zo hard mee.

 

Hufter

Laatst ging ik weer een nieuwe voorraad koffie halen bij mijn favoriete koffieboer. Ik heb dit al veel vaker verteld, maar ik ben en blijf fan van hun klantvriendelijkheid. Na even in de rij te hebben gestaan was ik aan de beurt  en werd uiterst voorkomend door de verkoopster te woord gestaan. Ik zei op een gegeven moment tegen haar dat de wereld echt een fijnere plek zou zijn als iedereen op deze manier met elkaar om zou gaan. Haar reactie was veelzeggend; ‘je slaat de spijker op zijn kop. Met name met het woord iedereen. Want je moest eens weten wat voor vervelende klanten ik hier soms aan de balie heb. Ze wist me te vertellen over het dieptepunt van bejegening die haar onlangs overkomen was; een man kwam al bellend uit de rij voor haar staan, op haar vraag waarmee ze hem kon helpen snauwde hij haar toe; ‘je ziet toch dat ik sta te bellen, tr..!’

Jaja, na zo’n ervaring ben je wel even klaar met je klantvriendelijkheid….

 

Ben Tiggelaar

Na haar verhaal ben ik er wat beter op gaan letten. En ik kom tot de conclusie dat de uitdrukking ‘klant is koning’ soms volledig onterecht is. Er is te vaak zelfs sprake van ‘klant is hufter’. Volgens Ben Tiggelaar – gedragswetenschapper – zijn Nederlanders ‘cultureel’ gehandicapt om aardig te zijn. Wij vinden dit al snel slijmen. Hoewel dit misschien voor de ‘gever’  zo aanvoelt, blijkt uit onderzoek dat de ontvanger dit helemaal niet als zodanig ervaart! Integendeel, die wordt gelukkig(er) van van aardig gedrag. Lijkt mij geen rocket science!

 

 Volgens mij is het dus al met al super simpel; aardige mensen krijgen meer voor elkaar. Ja, dat geldt dus ook voor jou………koper. Doe er je voordeel mee.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *