Is betrokkenheid de overtreffende trap van beleving?

Posted · Add Comment

Beleving

Binnenkort ga ik aan de slag voor een goed doel op gebied van internationale hulpverlening. Tijdens het gesprek werd mij gevraagd wat mijn betrokkenheid is m.b.t ontwikkelingssamenwerking?! Dat vond ik best een lastige vraag om te beantwoorden. Natuurlijk wil ik dat rijkdom en gezondheid evenredig over de wereldbevolking verdeeld wordt. Maar eerlijk gezegd ben ik toch het meest bezig met mijn eigen beslommeringen en die van mijn gezin en dierbaren. Wat er in andere delen van de wereld gebeurt is echt letterlijk ver weg.

Nu wil het feit dat het betreffende goede doel jaarlijks voor basisscholieren een sponsorevenement organiseert: Wandelen voor Water. Schoolkinderen lopen 6 km, de afstand die leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden gemiddeld moeten lopen om aan water te komen.

Mijn kinderen liepen voor het eerst mee, waardoor ook mij heel indringend het besef werd bijgebracht hoe kostbaar water eigenlijk is.

Volgens mij is dit een ultieme vorm om door middel van beleving, betrokkenheid te creëren. Althans dat effect had het zeker op mij!  Wat eerst ver weg was, kwam opeens heel dichtbij.

 

Betrokkenheid

Als bedrijf/onderneming moet je altijd betrokken zijn bij je (potentiële) klanten.

Vroeger gebeurde dat ook maar werd het niet zo benoemd!

Ten tijde van de buurtkruidenier of de melkboer die huis-aan-huis kwam, was er zeker ook sprake van echt menselijk contact. Men kende elkaar van naam en was met elkaars wel en wee begaan. Men was betrokken bij elkaar. Was dit echte interesse, of werd dit gedaan met een commerciële bedoeling? Het werkt natuurlijk alleen maar als het oprecht is, omdat je door echte betrokkenheid, écht weet wat er speelt bij je klant en dus ook de juiste service/producten kunt leveren op de voor de klant passende manier. Dat was toen zo en dat is het nu nog steeds.

Een mooi voorbeeld daarvan is het Mandarin Oriental hotel. Zij hebben het inchecken tot ware kunst verheven. Kunst waarbij jij als gast optimaal tot je recht komt. Zij vinden namelijk dat het ontvangst op de aller plezierigst mogelijk manier moet gebeuren; vriendelijk, snel en efficiënt! Als je daar dus na een lange reis aankomt wordt je bagage zo snel en geruisloos naar binnengebracht, dat je even het idee hebt dat het gestolen is.

In de lobby word je al bij naam verwelkomd nog voordat je je paspoort hebt laten zien. De rest van de incheckprocedure vindt plaats in een V.I.P. gedeelte onder het genot van een glas champagne. En na maximaal 10 minuten zit je in je kamer nog na te gloeien.

 

Betrokkenheid is beleving

Bij het lezen van dat verhaal valt opeens bij mij het kwartje!

De kunst van een goed uitgevoerde ‘verkoop’ transactie slaagt alleen bij een maximaal inlevingsvermogen bij de verkopende partij. Door je betrokken op te stellen ontstaat degelijk inzicht in de behoefte, en pas dan kun je een positieve beleving creëren voor je klant…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *